Cărțile copilăriei. Cincizeci de cărţi, nuvele şi povestiri pentru copii şi preadolescenţi

„O carte este un prieten care nu înşeală niciodată.” Des Barreaux

Dintotdeauna am avut o atracție specială față de cărți. Aveam cinci ani când fratele meu a pășit pentru prima dată pragul școlii și cu mare nerăbdare așteptam serile ca să pot răscoli în ghiozdanul său, să văd ce cărți are și ce anume învață, poate are și ceva de colorat sau imagini interesante. Peste doi ani, deja eram pregătită de primul an școlar. Fiind în clasele primare, citeam toate textele din manualele de limba română, deși era luna septembrie și învățătoarea ne arăta abia primele pagini ale cărții. Peste ceva timp am descoperit mica bibliotecă tatălui meu și am început să citesc tot ce găseam interesant pentru vârsta mea. Citeam chiar și atunci când mergeam pe câteva zile în ospeție la rude și vedeam că au cărți.

Mă duceam des la biblioteca școlii. Îmi aduc aminte că într-o zi eram acolo, cu două cărți în mână, așteptam nerăbdătoare ca bibliotecara să noteze denumirea cărților. Ea a căutat prin lista elevilor cu numele ce începe cu litera M. A găsit numele meu și a scos nedumerită patru foițe capsate și scrise pe ambele părți. Nu mai avea loc de scris și a mai capsat o foiță schițând un zâmbet amestecat cu mirare. Cred că am citit aproape toată literatura pentru copii din biblioteca școlii, iar când am mai crescut am găsit o altă casă a cărţilor – biblioteca Transilvania (filiala bibliotecii B.P. Hasdeu). Acolo am citit tot ceea ce am găsit potrivit pentru mine. Bibliotecarele mă recunoșteau chiar și peste zece ani, când îmi făceam studiile la universitate și mai treceam pe acolo. Doar că eu deja nu mai eram fetița care căuta cartea „Micul Prinț” de Antoine de Saint-Exupery, dar tânăra care căuta lucrarea lui Diogene Laerțios „Din viețile și doctrinele filosofilor”.

Cred cu tărie că pasiunea pentru cărți a apărut în viața mea cu un scop bine definit. Când eram prin clasa a IV-a tatăl meu a fost diagnosticat cu o boală incurabilă și peste un timp a decedat, iar cărțile au fost prietenele mele de suflet care m-au ajutat mult să trec peste această nenorocire. Ele m-au distanțat puţin de la realitate și mi-au cultivat valori, am trăit alte povești de viață printre pagini și personaje, iar vocabularul s-a îmbogățit considerabil cu fiecare carte citită.

Acum nu îmi mai amintesc câte cărți am citit în copilărie, dar am pregătit o listă cu cărțile, nuvelele, povestirile și fragmentele care m-au impresionat și m-au marcat într-o oarecare măsură. Unele le-am citit dintr-o răsuflare, într-o singură zi, iar alte cărți care aveau mai multe pagini, nu mă încumetam să le las și le citeam până seara târziu, cu plapuma pe cap și cu o mică lampă, ca să nu observe mama că încă nu dorm. Cărţile erau lumile de care nu voiam să mă despart.

Aceste lucrări sunt pentru copii şi preadolescenţi, vârstele cunoaşterii, imaginaţiei şi ideilor noi.

  1. Alexandre Dumas „Cei trei mușchetari”
  2. Alexandre Dumas „Laleaua neagră”
  3. Antoine de Saint-Exupery „Micul Prinț”
  4. Barbu Ștefănescu Delavrancea „Sorcova”
  5. Barbu Ștefănescu Delavrancea „Hagi Tudose”
  6. Călin Gruia „Nuielușa de alun”
  7. Cezar Petrescu „Fram, ursul polar”
  8. C. S. Lewis „Leul, vrăjitoarea și garderoba”
  9. Charles Dickens „O noapte de Crăciun”
  10. Charles Perault „Motanul încălţat”
  11. Emil Gârleanu „Din lumea celor care nu cuvântă”
  12. Eno Raud „Și iarăși Manson, Jumagheată și Barbă de mușchi”
  13. Edmondo de Amicis „Cuore – Inimă de copil”
  14. George Andreescu „Iliada, Odiseea și Eneida repovestite pentru copii”
  15. Herman Melville „Moby Dick”
  16. Hector Malot „Singur pe lume”
  17. Hans Christian Andersen „Fetița cu Chibrituri”
  18. Hans Christian Andersen „Soldățelul de plumb”
  19. Hans Christian Andersen „Crăiasa zăpezii”
  20. I. Al. Brătescu-Voinești „Niculăiță minciună”
  21. Ionel Teodoreanu „Satul Pravale-Baba”
  22. Iulia Hasdeu „Domnișoara ursuză”
  23. Ion Druță „Trofimaș”(fragment din „Frunze de dor”)
  24. Ion Creangă „Amintiri din copilărie”
  25. Jack London „Colț Alb”
  26. Jack London „Dragoste de viață”
  27. Jacob şi Wilhelm Grimm „Critorașul cel viteaz”
  28. Jacob şi Wilhelm Grimm „Gâsca de aur”,
  29. Jacob şi Wilhelm Grimm „Muzicanții din Bremen”
  30. Johanna Spyri „Heidi, fetița munților”
  31. Jules Renard „Morcoveață”
  32. Jules Verne „Ocolul pământului în 80 zile”
  33. Jules Verne „Căpitan la 15 ani”
  34. Jules Verne „O călătorie spre centrul pământului”
  35. Lyman Frank Baum „Vrăjitorul din Oz”
  36. Lewis Caroll „Alice în țara minunilor”
  37. Lewis Caroll „Alice în țara oglinzilor”
  38. Mark Twain „Coliba unchiului Tom”
  39. Mark Twain „Aventurile lui Huckleberry Finn”
  40. Mark Twain „Aventurile lui Tom Sawyer”
  41. Mark Twain „Prinț și cerșetor”
  42. Mihail Sadoveanu „Dumbrava minunată”
  43. Mihail Sadoveanu „În pădurea petrișorului”
  44. Mihail Sadoveanu „Domnul Trandafir și alte povestiri”
  45. Petru Zadnipru „Tabloul fără un colț”
  46. Raisa Lungu-Ploaie „Cântecul unei viori”
  47. Rudyard Kipling „Cartea junglei”
  48. Spiridon Vangheli „Guguță și prietenii săi”
  49. Selma Lagerloff „Aventurile lui Nils Holgersson”
  50. Victor Hugo „Gavroche. Cosette”

Ce cărţi aţi citit în copilărie şi v-au impresionat? Ce cărţi aţi dori să excludeţi din această listă şi de ce?

Publicat de sofiataranovici

Un om mic într-o lume mare.

Lasă un comentariu

Proiectează un site ca acesta, cu WordPress.com
Începe